.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
با نیم نگاهی به خواشی ...
« بهشتی » در همایش اصلاح طلبان مازندران چه گفت ؟
شمال نیوز : فرزند شهید بهشتی با اشاره به اینکه نمی‌توانیم بپذیریم که عده‌ای تصور کنند اسلام دین شمشیر است، خاطرنشان کرد: هیچ حرکتی به طور دائمی به زور و قدرت نمی‌تواند جوامع را بشکافد و ماندگار شود...
« بهشتی » در همایش اصلاح طلبان مازندران چه گفت ؟

شمال نیوز : سید محمدرضا حسینی بهشتی بعد از ظهر امروز در همایش همراهان دولت تدبیر و امید استان مازندران اظهار داشت: قیام عاشورا 50 سال بعد از رحلت پیامبر اکرم صورت گرفت و در این قیام یک سلسله انسان‌های پاک که پیامبر را درک کردند و در کنار انبیاء در یک حرکتی برای مبارزه با تحریف و اصلاح در دین مراحل دشوار حرکت را گام به ‌گام طی می‌کنند.

وی تصریح کرد: اگر به تاریخ مراجعه شود در همه تمدن‌ها با دگرگونی مواجه هستیم و حرکت‌های که گام در راه مبارزه گذاشتند در مرحله کانون تصمیم‌گیری قرار گرفتند.

استاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: در این حرکت‌ها دگرگونی‌هایی برای رسیدن به کمال و با واقعیت‌های اجتماعی وجود داشت.

وی خاطرنشان کرد: حرکتی دارای پایداری است که با مسائل واقع‌بینانه برخورد کند و در قبال پرسش‌های اساسی پاسخ قانع کننده‌ای ارائه شود.

‌بهشتی ‌با اشاره به اینکه امام حسین در این حرکت برای مبارزه با تحریف و اصلاح در دین مراحل دشواری را پشت سر گذاشت، افزود: امام حسین (ع) این مراحل را یک به یک طی کرد تا در نهایت با ارزش‌ترین آنچه را که در اختیار داشت و آن هم جانش بود برای این هدف بزرگ نثار کرد.

بهشتی با اشاره به اینکه در تمامی تمدن‌ها و فرهنگ‌ها که با دگرگونی‌های مهم مواجه هستند گاهی تحریف هم دیده می‌شود ادامه داد: حرکت‌هایی که با آرمان‌های بلند در برقراری عدالت تلاش و مبارزه کردند و به توفیقاتی هم رسیدند گاهی در مسیر این آرمان‌ها دگرگونی‌هایی هم رخ می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه هر کسی می‌تواند پایداری را در مسیر اهداف خودش مدنظر قرار دهد که واقع‌بینانه برخورد کند و به پرسش‌های اساسی، پاسخ‌های درخور بدهد، متذکر شد: در غیر این صورت بعد از مدتی این توفیق و مقبولیت را در میان مردم از دست می‌دهد.

استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه چه بخواهیم یا نخواهیم، هر کس که نتواند واقع‌بینانه مسائل را ببیند و در خور ظرفیت‌ها پاسخ بدهد دوام نمی‌یابد، تصریح کرد: حرکت‌ها نیازمند آرمان هستند و با پراکماتیسم و صرف تدبیر امور نمی‌توان این آرمان‌ها را زنده نگه داشت.

فرزند شهید بهشتی با اشاره به اینکه ایده‌آلیسم برای هر حرکتی لازم است، افزود: واقع‌گراها به وضعیت زمان خود تن می‌دهند و تسلیم می‌شوند و این نقطه تفاوت واقع‌گراها با افراد واقع‌بین است.

بهشتی با اشاره به اینکه در مکتب ارائه شده از سوی پیامبر (ص) با روشی روبه‌رو هستیم که واقعیت‌ها را می‌بیند و می‌خواهد به سمت آرمان سوق دهد، ادامه داد: در این مسیر هم به نسبت موفق است چون این حرکت بر یک بستر اجتماعی با ظرفیت‌های خاص آن جامعه اتفاق می‌افتد.

این استاد فلسفه با بیان اینکه مکتب اسلام در عربستان که در پایین‌ترین مراتب تمدنی و فرهنگی که هنوز نهادهای اجتماعی آن شکل نگرفته بودند، به میدان آمد، افزود: شاید یکی از دلایل این موضوع بکر و دست‌نخورده بودن آداب و سنت‌های آن جامعه است.

بهشتی خاطرنشان کرد: در آن مقطع هنوز نهادهای اجتماعی در عربستان شکل نگرفته بود و این مجالی برای نوآوری را پدید می‌آورد.

وی با اشاره به اینکه در زمان پیامبر عنصر صافی و صداقت بر جامعه آن روز عربستان حاکم بود، ادامه داد: هر چه مظاهر شهرنشینی بیشتر بروز پیدا کرد، فاصله از پاکی و صداقت بیشتر می‌شود.

وی یادآور شد: اسلام زمانی در عربستان مجال بروز پیدا می‌کند که در سمتی دیگر چارچوب نظام قبیله‌ای و ‌‌فرد‌خواهی‌ها را در مقابل دارد که این مسائل اثر خود را در طول تاریخ اسلام می‌گذارد.

بهشتی با بیان اینکه در عاشورا میدان، میدان تشبیه‌هاست، افزود: اگر افراد معیار روشن را در اختیار نداشته باشند سردرگم می‌شوند.

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دلایل و عوامل تحریف در مکتب‌ و ادیان، به برخی از آداب و رسوم بر می‌گردد که مدت‌ها در این جوامع، از پیش شکل گرفتند، ادامه داد: دعوت اسلام، دعوتی برای احیا است و این دعوت برای احیا به فرا روی آنچه از تیرگی و جمود در جامعه است، می‌خواهد این پوسته را بشکند و توانست به طور نسبی در همه حرکت‌ها نقش‌آفرینی کند.

وی با اشاره به اینکه بعضی از این رسوم بعد از دگرگونی همچنان خود را حفظ می‌کنند و گاهی می‌خواهند با فشار بیشتری در جامعه ورود یابند، ادامه داد: ممکن است این تحریف‌ها گاهی از سوی کانون‌های قدرت و ثروت در نهضت‌ها شکل گیرد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در ماجرای کربلا با این مسئله روبه‌رو هستیم که چهره محوری این واقعه، هدف از قیام خود را اصلاح دین اعلام می‌کند و در راه تحقق آن جانفشانی می‌کند، متذکر شد: این چهره محوری برای مبارزه بر تحریف گام به میدان می‌گذارد.

بهشتی با اشاره به اینکه نخستین و محوری‌ترین حرکت عاشورا براساس توحید است، ادامه داد: توحید آموزه محوری اسلام است.

وی با بیان اینکه اسلام اگر در آغاز، گشایش داشته و مورد پذیرش بوده به یقین به ضرب و زور شمشیر نبوده است، خاطرنشان کرد: امکان چنین چیزی نه برای اسلام و نه برای هیچ حرکتی پذیرفتنی نیست.

فرزند شهید بهشتی با اشاره به اینکه نمی‌توانیم بپذیریم که عده‌ای تصور کنند اسلام دین شمشیر است، خاطرنشان کرد: هیچ حرکتی به طور دائمی به زور و قدرت نمی‌تواند جوامع را بشکافد و ماندگار شود.

وی با اشاره به اینکه تقسیم قدرت و مناصب در اسلام براساس خویشاوندی و دوستی‌ها نبوده است، یادآور شد: حضرت علی (ع) تلاش کرد این مسائل رنگ و بوی قبیله‌ای نگیرد و تلاش امام حسین (ع) هم بر این است که بیان کند نزاع بر سر خویشاوندی و قبیله‌ای نیست.

بهشتی با اشاره به اینکه امام حسین (ع) با نهضت عاشورا از ما طلب تلاش صادقانه، آگاهانه و آزادانه می‌کند، افزود: این در حالی است که در منابر خود احساسات و عواطف همراه با سرسپردگی را همراه می‌کنیم که این مسئله اگرچه دارای ارزش است اما هدف اصلی امام حسین (ع) نیست.

فرزند شهید بهشتی با بیان اینکه یکی از اهداف عاشورا مبارزه با تحریف است، ادامه داد: این تحریف جریان مقطعی و تاریخی نیست بلکه جریان پیوسته و مداوم است و هوشیاری و آگاهی مداوم را می‌طلبد تا با تحریف مبارزه کند.

حواشی ...


* جلسه با یک ساعت تاخیر آغاز شد.

* مجری برنامه عنوان کرد فرماندار ساری که در همایش قبلی حضور فعال داشت ، به دلیل ماموریت کاری در تهران از حضور در جلسه عذر خواست .

* نماهنگی با تصاویر سریال مختارنامه در برنامه پخش شد.

* ازمدیران استانی حسن نژاد و حسین زادگان و برخی از اعضای شورای شهر ساری در جلسه حضور داشتند.

* بیانیه ای از سوی جوانان اصلاح طلب در ابتدای برنامه قرائت شد.

* بهشتی در سخنان خود از تعابیر مجری برنامه درباره خود اعلام برایت کرد !

*بهشتی تمام فرصت سخنرانی را به مباحث نظری اختصاص داد و از اشاره به مصادیق و روزمرگی ها اجتناب کرد.

* در این همایش بر خلاف همایش اول ، خبری از اعتراض به انتصابات و خواشی خاص نبود.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 25 آبان 1393
هزار حیف که ایشون فرزند آن پدر گرامی هستند

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.152 seconds.